Firma produkcyjna podjęła decyzję o wdrożeniu zarządzanie przez cele (MBO). Istotą była intensyfikacja rozwoju kultury podejmowania decyzji na danych, a MBO metodą. Istota MBO to wybór wskaźników, które dekomponują firmowe cele finansowe jak przychody i rentowność, na wskaźniki, które jednocześnie mierzą funkcjonowanie całej organizacji oraz równoważą się w koncepcji BSC.
Definicje wskaźników KPI mają matematyczną precyzje dopasowania do oceny rzeczywistości biznesu. Odpowiadają specyfice branżowej, funkcyjnej i organizacyjnej Firmy. Jednocześnie są wskazane z powszechnie stosowanych przez firmy.
Jaki Problem? Wybrać KPI oraz ustalić cele SMART, żeby trafnie wpływały na cele finansowe Firmy na przychodach REV+ oraz rentowność EBITDA+.
Problem matematyczny to wybór dopasowanych do realiów Firmy algorytmów i statystyk w definicji wskaźników, a także dowody korelacji zarówno w dekompozycji firmowych KPIs na funkcyjnej oraz równoważenia się funkcyjnych pomiędzy sobą.
Przykładem jest KPIs DIVK dywersyfikacji rynku. Zastosowaliśmy koncepcję współczynnika Giniego, który jest miarą koncentracji zmiennej losowej, stosowany w ekonomii jako miara stopnia nierówności majątkowej. Wysoki współczynnik korelacji Pearsona pomiędzy DIVK a zarówno EBITDA jak i REVENUE, to dowód wpływu optymalnej dywersyfikacji jednocześnie na przychody ze sprzedaży jak i rentowność.
(...)
Dowód dlaczego dobry?
Jaka robota? Pracę dla Firmy rozpoczęliśmy przy celach finansowych: przychody +5% r/r oraz EBITDA>10%. Zrobiliśmy dekompozycję firmowych KPIs na 13 zrównoważonych funkcyjnych oraz kompozycje do funkcyjnych prawie setki funkcjonujących w firmie wskaźników , które zastosowane zostały w systemie premiowym.
W pierwszym roku po wdrożeniu Firma nie osiągnęło sto procent celu na przychodach, ale rentowność powyżej EBITDA=13% właścicielskich oczekiwań.